Tekstgrootte
De Derksenschool voorziet in volwaardig en kwalitatief sterk basisonderwijs voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar.
We ervaren het als een uitdaging om vanuit de context van het dorp Ravenswaaij en omgeving goed onderwijs te bieden dat kinderen helpt ontwikkelen tot competente, autonome en sociaal vaardige mensen die zich thuis voelen in onze Nederlandse samenleving en daarbuiten.
Wij zien het als onze opdracht dat de kinderen zich in een veilige en uitdagende omgeving kunnen ontwikkelen.
Daarbij richten we ons met name op het volgende:
Kinderen staan in hun leven regelmatig voor vragen die ze zelf moeten oplossen. Wij willen onze leerlingen begeleiden in de vaardigheid om op eigen wijze problemen op te lossen, zonder daar direct hulp bij te krijgen. Op deze manier leert een kind eigen verantwoordelijkheid te nemen, zelfstandigheid te ontwikkelen en uitdagingen aan te gaan.
Om deze processen te ondersteunen zijn de volgende zaken belangrijk:
Structuur in de lesstof
Op onze school wordt de basis gelegd op het gebied van kennis en vaardigheden. Daarbij streven we er naar om iedere leerling, rekening houdend met zijn of haar capaciteiten, een zo hoog mogelijk niveau te laten halen. Wij zijn daarom van mening dat de lesstof gestructureerd aangeboden dient te worden en dat de vorderingen van kinderen gevolgd moeten worden. Daarom besteden we veel aandacht aan:
leerlijnen in groep 1 en 2 en het vervolg daarvan in de hogere leerjaren
leerstofjaarklassensysteem binnen heterogene groepen (combinatiegroepen)
een goed leerlingvolgsysteem voor de sociaal emotionele en cognitieve ontwikkeling
een goede zorgstructuur
Samenwerking met andere kinderen
Waar mensen samenleven is goede samenwerking fijn en belangrijk. Het feit dat we op de ds. Derksenschool in de groepen samenwerken met kinderen van verschillende leeftijden is daarbij een heel sterk punt. We laten de kinderen regelmatig samenwerken op:
sociaal gebied: sociale ontwikkeling (kringgesprekken, Kanjertraining)
cognitief gebied: uitwisselen van kennis (spreekbeurten en werkstukken)
door zelfstandig te werken (kinderen helpen elkaar)